Maluku & Veggie

Afgelopen weekend stonden de Raleighvallen en Voltzberg op het programma. Ik ga hieronder per dag even kort verslag doen want het is toch wel een bizar weekendje geworden.


Vrijdag:
Om 8.30u verzamelen om voor het eerst met 9 andere Nederlanders met de bus en boot naar de Raleighvallen en Voltzberg te gaan (zie het plaatje bij foto's voor de route die we hebben afgelegd). Het was een spannende weg met de bus die je via een 200km lange onverharde bauxietweg naar de boot moest brengen (ik dank de anwb op mijn blote knieën voor de reisziekte-armbandjes). Met 80km/uur, tenminste dat gok ik want de snelheidsmeter was stuk, was het veel gehobbel en gebobbel en hebben we gebeden dat de bodem en banden van de auto het zouden behouden. Onderweg nog gestopt omdat er problemen waren met de remkabels van de auto en vervolgens in de berm terecht gekomen na een bijna ongeluk met een houttruck.

Uiteindelijk heelhuids aangekomen bij onze bestemming na een reis van 4 uur waar nog een korjaaltrip op het programma stond. Eenmaal onderweg bleek de boot flinke lekkage te hebben en hebben we een pitstop gemaakt waarbij de boot werd gefixt met karton en leeggehaald met een emmer. Kennelijk hadden ze de boot op de kop getikt en was onze rit een testrit. Pijnlijke zitbotjes van de houten planken en 4 uur later kwamen wij aan bij de Raleighvallen. Bij het uitpakken van de tassen in onze kamers bleken mijn beiden tassen op de bodem van het korjaal te hebben gelegen en letterlijk al mijn spullen, inclusief mijn portemonnee met briefgeld, compleet doorweekt waren door de lekkage. Marloes en ik hadden een kamer die we deelden met twee meiden met prachtig uitzicht op de rivier en allemaal hebben we onze natte kledingstukken a la campingstijl opgehangen door de kamer.

Zaterdag:
De Voltzberg stond op het programma. Met onze wandelkleren, bergschoenen en een rugzak vol proviand waren we klaar om de berg te beklimmen. Eén van mijn bergschoenen was ook volledig doorweekt maar met een inventief idee van Marloes om boterhamzakjes om mijn voet te binden is de schade aan blaren beperkt gebleven. Het werd een tocht van 8km door de bossen waarbij je werd geteisterd door steekvliegen en steekpalmen waarna je bij de voet van de berg aankomt. De berg zelf is 240m, wat op zich niet veel voorstelt, maar als je die op het heetst van de dag in Suriname gaat beklimmen voel je wel dat je lichaam al vijf weken niet gesport heeft. Vooral het laatste stuk naar de top was ontzettend steil en ik ben nog nooit zo blij geweest met de grip van mijn bergschoenen. Het uitzicht op de top is werkelijk adembenemend. Tachtig procent regenwoud wat aan je voeten ligt wat lijkt op broccoli met hier en daar het geschreeuw van de brulapen waardoor je ieder moment een dinosaurus zou verwachten. Na even genoten te hebben van onze overwinning stond de 8km terugreis weer voor ons klaar en hebben we op het eind verkoeling gezocht in een mooie waterval.

Even over de titel van dit verhaal. Dit waren onze bijnamen die we de hele tour aan moesten horen, Marloes uiteraard veggie (vegetariër) en ik overduidelijk Maluku (Molukker).

Zondag:
In de ochtend werden we wakker met doodshoofdaapjes in de boom bij ons balkon. Op het hele terrein waren deze schattige diertjes te vinden die we hebben gevoerd en uitgebreid hebben gefotografeerd.
Tijdens het ontbijt bleek bij onze groepsgenoten een vogelspin op de kamer te zitten. Marloes en ik met onze spinnenfobie en fotocamera erop af om het zwartharige beest bijna ter grootte van mijn hand te bewonderen. Zowaar zijn we er mee op de foto geweest en heb ik overwogen om hem op mijn hand te laten lopen. Het diertje was echter zelf net zo bang als wij en durfde niet op onze handen te klimmen.

Na een wandeling en verkoeling in de sula's was het tijd om naar huis te gaan. Bij de opstapplaats van de bus bleek een band lek te zijn, maar die was snel vervangen en konden we ongestoord richting de bauxietweg. Eenmaal onderweg hebben Marloes en ik niet genoeg gebeden want bij een flinke kuil begaf de andere autoband het. De arm bleek helemaal te zijn verbogen en de regel dat in het binnenland elke voorbijganger elkaar helpt kwam goed van pas. Helaas konden de mannen niets voor ons betekenen en kon de band niet gemaakt worden. Uiteindelijk heeft een voorbijganger ons meegenomen richting Paramaribo. De chauffeur met auto hebben we achter moeten laten en zijn collega kwam hem die dag erna helpen.
Onderweg naar Paramaribo, in een heerlijke vierwielaangedreven auto met genoeg bandenspanning, kwamen we onderweg ook nog een flinke bosbrand tegen die waarschijnlijk aangestoken is door jagers. Uiteindelijk heeft de engel die ons heeft meegenomen ons voor de deur afgezet en ben ik haar erg dankbaar dat we thuis zijn gekomen. In totaal heeft de reis van 13:00u tot 21:45u geduurd. Even een leuk feitje: dat is ongeveer net zo lang als met het vliegtuig van Nederland naar Suriname.

Dit was ons weekend in een notendop en ik ben even afgeweken van mijn korte verhalen, maar er was zoveel gebeurd.

Bedankt voor al jullie lieve reacties. Erg leuk om te lezen en te weten dat jullie een beetje op de hoogte zijn van wat ik hier uitspook :)

p.s Pap en mam, ik hoop niet dat jullie mij na het lezen van dit verhaal terugsleuren naar het veilige Nederland. Het was alleen dit weekend dat ik eventjes heb gevreesd dat ik niet meer thuis zou komen.
p.p.s Oma, maak je nog steeds niet druk. Je kleinkind heeft het nog steeds erg leuk in Suriname en maakt een hoop mee.

Foto's:https://www.facebook.com/media/set/set=a.4441579205428.2178843.1467778196&type=3

Reacties

Reacties

Jojan

O, o, je zult het bidden in Nederland nog gaan missen;) De weekenden maken de weken wel weer goed zo te lezen. Jammer dat ze zo streng zijn en jullie weinig laten doen. Hier is het bijna andersom, dat ik het tegenhoud en eerst nog een keer wil kijken voordat ik het zelf uitvoer. Wat leuk dat je ouders komen, geniet ervan!
Liefs.

Erik

Waaghals, dan kwam de beklimming van de berg met je vader zeker goed van pas! Wat zal Korsouw een paradijs voor jullie zijn! Veel plezier en de groeten aan je beschermengel!!!

Marianne

Hai hai.
. Wat een spannend indrukwekkend avontuur heb je beleefd.
Leuk om dat te kunnen lezen in het het regenachtige Nederland, waar trouwens vandaag een lief kaartje van jou aankwam.
Dank je wel, ik wens je veel succes en plezier verder.

Peter

ha Lois, leuk om alles te lezen wat je gedaan hebt. spannend hoor! ben je ook naar langetabbtje geweest? haha! veel succes in suriname groetjes Peter.

Oma en Opa

Lieve Lois.
Eerst heel veel dank voor lieve kaart uit Paramaribo.
Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Van Marian het
lois.reismee.nl gekregen. Dus hebben wij al heel wat spannende verhalen gelezen. Jij hebt indie korte tijd meer van Suriname gezien dan ik in mijn vaarperiode.
Maar wat natuurlijk het mooiste is, dat je het op je stageplaats zo hebt getroffen, hier ben je dus al
ZUSTER LOIS. Ach het zijn toch ook allemaal wel fijne mensen daar. Mijn e-mail adres is ;
f.neeteson@kpnplanet.nl
Lois wij wensen je nog een heel fijne en gelukkige stagetijd in Paramaribo.
Groetjes en liefs van Oma en Opa

Barbara

Nóg zo'n verhaal en je mag voortaan de straat niet eens uit van je ouders, haha! De kleding is droog geworden, het geld ook zodanig dat je het nog kan uitgeven, even pinnen is er daar niet bij lijkt me?! Op de een of andere manier kan ik je foto's niet bekijken; komt dat omdat ik geen facebook heb? Succes komende week geniet! Barbara.

Yvonne

Wauw wat een avonturen. Super leuk om te lezen. Wij kijken al weer uit naar de volgende. Deze reis vergeet je nooit meer. Jammer dat het op de stage wat moeizaam gaat maar zo te horen redden jullie je daar goed uit. Nog heel veel plezier he. Groet Y & Y uit utrecht.

Mariette

Leuk om al jullie avonturen te lezen. Jullie hebben in die korte tijd al heel veel beleefd. Geniet van de tijd dat je ouders in de buurt zijn en doe ze de groeten uit Nederland van mij.
Nog veel plezier en we blijven jullie volgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!