Unu Pikin

Aangezien ons werk in het Diakonessenhuis nu van de baan is en wij netjes afscheid hebben genomen via de mail (we voelden ons niet geroepen om langs te gaan aangezien zij vinden dat wij hun 225 euro per persoon verschuldigd zijn omdat wij daar bedden op hebben leren maken) was het tijd om voor onszelf een andere dagbesteding te zoeken.

Onze voorkeur ging uit naar een weeshuis dus zijn we druk gaan googlen en kwamen we uit bij een stichting waar de oma van Loes, in de periode dat zij daar woonde, veel voor deze mensen heeft gedaan. Na contact te hebben gehad mochten we langskomen voor een rondleiding, maar konden zij verder niks voor ons betekenen omdat zij alleen vrijwilligers voor een jaar willen omdat de kinderen anders in de war raken. Dus ging onze zoektocht verder.

Internet bracht ons bij een stichting waar de opa van Loes, die dus ook in Suriname woonde, veel voor heeft gedaan. Stichting Unu Pikin zet zich in voor kinderen en levert een bijdrage aan het onderwijs in Suriname. Zij zetten schoolbibliotheken op, verzamelen en distribueren les- sport- en spelmaterialen en ook hebben zij een sociale werkplaats waar jongeren en jongeren met een beperking schoolmeubilair maken.
Na een rondleiding te hebben gehad bleken wij wat voor deze stichting te kunnen betekenen. Ze hebben van de week vanuit Nederland een hele lading boeken gekregen. Deze boeken moesten worden uitgepakt, gesorteerd op doelgroep en weer worden verpakt voor de bibliotheek of verkoop. Dat werd ons werkje.

Het voelde net als pakjesavond om alle dozen open te maken en veel boeken als Pinkeltje en Heksen van Roald Dahl brachten toch enig jeugdsentiment met zich mee. Voor een paar uurtjes per dag is dit prima werk om te doen en je ziet snel resultaat doordat de stapel met dozen snel kleiner wordt. Ook gezellig kletsen met de mensen van de werkplaats zorgt ervoor dat de tijd voorbij vliegt en hebben wij onze dagbesteding ook weer gehad!

Vandaag is het nog maar 16 dagen tot we weer terug in Nederland zijn en over 8 dagen komen de ouders van Loes nog even langs!

Liefs,
Lois

P.s Mocht je tijdens een verhuizing of tijdens het doorzoeken van je kasten een heleboel oude boeken tegenkomen waarvan je niet weet wat je er mee moet, geef het aan een goed doel! Unu Pikin kan zeker wat met je boeken en zo kunnen de kinderen en volwassenen hier meer gaan lezen. Je kan je boeken dan opsturen naar het volgende adres:
Henne Dekkers
Jurrian Dekkers-Visch
De Hulk 8
1622 DZ Hoorn

Vanuit hier worden de boeken verstuurd naar een schip wat naar Suriname gaat :)

Voor de gulle gevers onder ons, mocht je geen oude boeken hebben maar toch wat voor deze stichting willen doen, dan kan je ook altijd een beetje geld over maken op het volgende rekeningnummer: 65.28.03.203 t.n.v Unu Pikin.

Barbara

Heel begrijpelijk dat men alleen vrijwilligers voor een heel jaar wil: kinderen snappen alle snelle veranderingen niet altijd en raken dan van streek: jammer voor jullie...
Maar Pinkeltje enz. is ook leuk zeg: mogen jullie misschien wel een paar keer voorlezen in klein groepsverband???
Als jullie slim zijn: geef het adres van stichting Unu Pikin op met tips wat er allemaal nodig is: er zijn altijd mensen die spontaan gaan geven!
Barbara.
Ps zitten er ook kinderboeken bij van "Wipneus en Pim": vond ik als klein kind geweldig, haha.

Majella

Fijn dat jullie iets anders hebben gevonden. Met vriendelijke mensen,daar ga je van stralen!Ik ga rondvragen aan mensen of ze boeken willen doneren .Ik ben trots op jullie meisjes !!!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx