Eerste week obstetrie & Bosbivak

Deze week was de eerste week op de nieuwe afdeling obstetrie (kraamafdeling). Deze afdeling ligt vol met baby's en vrouwen die ieder moment kunnen bevallen dus we keken hier erg naar uit. De eerste twee dagen stonden weer in het teken van bedden soppen/opmaken en niks doen. Telkens gaven wij aan dat wij hier meer willen leren, maar onder het mom van een personeelstekort kon dat niet. Dus in de tijd dat wij (32!!) bedden aan het opmaken waren werden alle baby's gewassen en andere interessante dingen gedaan.

Op de derde dag hebben Marloes en ik kunnen regelen dat we bij een keizersnede mochten meekijken. Toch heel bijzonder om te zien hoe zij een baby uit een buik kunnen halen. De patiënte heeft een mooi jongetje gekregen en op weg naar de afdeling zijn we eerst langs de babykamer gereden en mocht ik het baby'tje van 1,5 uur oud ophalen en aan de patiënte tonen.

Dag vier stond weer in het teken van bedden opmaken en toen was ons boiling point bereikt. Voor de tiende keer netjes uitgelegd dat wij dit niet willen, dat wij meer willen doen en zij ons niet mogen zien als werknemers. Uiteindelijk heeft de hoofdzuster naar onze praktijkopleider gebeld dat zij ontevreden was over onze prestaties. We vonden het niet zo netjes dat ze dit achter onze rug om deed en ons op de afdeling gewoon negeerde en de praktijkopleider het werk op liet knappen dus is Loes met haar gaan praten. Het is een goed gesprek geworden en Loes mocht op de babykamer, ik op de behandelkamer. Het is met wat met die cultuurverschillen hier.

Vrijdag waren we uitgenodigd om mee te gaan naar Bosbivak met alle verpleegkundestudenten van het Diakonessenhuis voor een motivatiemiddag met als thema ‘Communicatie'. Bosbivak is een oud militair trainingskamp waar je alleen met toestemming mag zwemmen, dus geluk dat wij dit mochten meemaken!
's Ochtends was er een bijeenkomst in het ziekenhuis waarin we als eerst liedjes gingen zingen/bidden tot god opdat de chauffeur ons maar veilig naar Bosbivak mocht brengen. Daarna kwam er nog een motiverende speech over ‘Onze Heer' waarbij je je meteen waant in een aflevering van Hour of Power.

Bosbivak is prachtig, een soort paradijselijk oord in the middle of nowhere (zoals veel dingen hier). Wit strand en pikzwart water. Ik heb me laten vertellen dat het erg schoon bronwater is en een bepaald soort bladeren het water zwart kleurt. Bij aankomst werden we ingedeeld in groepen en kregen we een opdracht die we moesten vertalen in een toneelstukje. Het werd een hilarische voorstelling waarin er werd er uitbundig gelachen zoals alleen surinamers dat kunnen.Als lunch werd er heerlijke roti gegeten en daarna waren we vrij om te doen wat we wilden. We hebben onze hangmatjes opgehangen en zijn verkoeling gaan zoeken in het water wat lijkt op cola.
Een erg geslaagde dag om zo het weekend mee in te gaan!

Liefs,
Loïs

Foto's: https://www.facebook.com/media/set/set=a.4441579205428.2178843.1467778196&type=1

Reacties

Reacties

erik

Hallo Lois, geinig om jullie avonturen te belezen. Ja, in elk land doe je weer cultuurverschillen op, erg leerzaam, voor alle partijen, lijkt me. Ik vind dat je telkens ook weer ziet wat een goed georganiseerd land NL eigenlijk is, soms misschien wel eens te. Klopt het dat de stressbeleving in Suriname lager is dan in NL? Wat vliegt de tijd trouwens voor bij, zo ga je, en zo zitten jullie al weer op 1/3e van jullie stageperiode. Veel plezier allebei en laat maar komen die verhalen!

Barbara

Goedenavond zuster Loïs!
Heb je blog via je tante Gabriëlle en je vader. Vanaf nu volg ik je en je schrijft waanzinnig, haha; jij bent zo'n zuster die een dag helemaal goed maakt, hoe beroerd iemand zich ook voelt; petje af! Zeg je vader dat ik gisteren nog aan jullie allemaal gedacht heb tijdens mijn werk. Helemaal toen ik warempel ook nog een rijstkoker verkocht: hoe ze het doet is me een raadsel, maar ze flikt het toch maar weer:
Nel wordt nóóit vergeten!!!

Nina

Lieve lo!!
Wat leuk zeg om allemaal te lezen en wat bijzonder lijkt me dat om bij een keizersnede te zijn.. je doet nu al hele mooie ervaringen op en dat terwijl je er pas net zit! Goed blijven aangeven hoor dat je meer wilt leren want daarvoor ben je helemaal naar paramaribo gegaan ;).. geniet ervan en ik wacht op je volgende verhaaltje en foto's! Dikke kuss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!